16 de febrer del 2014

'rehabitar', projecte de nous usos per a edificis i infrastructures

TV3, Catalunya
Alonso Carnicer / Sara Grimal, Barcelona, 16/02/2014

Una imatge que ja no serà: el viaducte de Glòries com a espai de relació.

Per Sant Adrià del Besòs i Badalona hi circula l'autopista C-31, una de les primeres vies ràpides que es van fer a Catalunya i que passa entre els blocs de pisos del barri de Sant Roc. 1.600 metres de viaducte que, a sota, generen un paisatge urbà inhòspit. El que podria ser un espai públic i de comunicació entre barris crea una barrera en mig d'una zona molt poblada. La normativa de les autopistes prohibeix construir i fer activitats a sota, però l'espai s'ha convertit en un gran aparcament. Un cop a la setmana, el paisatge canvia quan a Sant Adrià s'hi instal·la el mercat ambulant. És la prova que l'espai podria tenir usos ben diferents. Com els que s'han assajat a altres ciutats amb viaductes urbans com Berlín, París o Nova York. O els que proposa el grup de recerca Habitar, del Departament de Projectes Arquitectònics de la Universitat Politècnica de Catalunya.

Amb un ajut del programa Recercaixa, al llarg de tres anys aquest grup ha elaborat el projecte 'Rehabitar', que ha tingut com a fruit diverses exposicions i un llibre, "Rehabitar. La casa, el carrer, la ciutat", que s'ha presentat aquesta setmana al Col·legi d'Arquitectes de Catalunya. Els integrants del grup de recerca han estudiat infraestructures, carrers i edificis amb un ús deficient. Han identificat els problemes i proposen solucions per fer-ne un millor ús.


Un pas zebra de grans proporcions a Via Laietana per a pacificar el trànsit amb pocs recursos.

Una part del treball se centra en 14 grans edificis representatius de Barcelona que han anat perdent la funció original que en va determinar la construcció: la presó Model, la plaça de toros Monumental o el Poble Espanyol. I també molts edificis de la façana marítima de la ciutat, com l'Estació de França, on aviat ja no hi haurà trens. També la Duana o la seu central de Correus. Són edificis de gran qualitat constructiva que estan infrautilitzats, amb grans possibilitats per incorporar-hi nous usos que no tenen per què ser hotelers o museístics. Sense fer costoses rehabilitacions, proposen instal·lar-hi usos nous, lligats a la creació, l'empresa i el coneixement o el món universitari.

Xavier Monteys, catedràtic de projectes arquitectónics de la UPC i investigador principal del grup de recerca, defineix què entenen pel concepte de 'rehabitar': "Rehabitar és tornar a posar en marxa l'edifici. Rehabitar voldria dir, no intentar tornar a pintar i reparar desperfectes d'un edifici. No ens importaria que l'edifici tingués un aspecte més o menys brut o despintat i que en canvi acollís alguna activitat. Per nosaltres l'arquitectura és viva quan hi ha gent que la utilitza."

Magda Mària, arquitecta i investigadora del grup de recerca Habitar: "El que pretenem és la mínima despesa amb les màximes prestacions. No canviar la forma, la morfologia, el caràcter en definitiva d'aquests edificis. Mantenir-los amb el seu caràcter i amb les magnífiques condicions espaials que tenen."

També proposen solucions per a carrers molt especialitzats que amb el pas del temps han perdut el seu paper original. Com la Via Laietana, concebuda a imatge de les grans avingudes d'oficines dels Estats Units d'Amèrica, amb grans blocs d'oficines amb distribucions internes poc adaptables en temps de crisi. Plantegen fer més flexible la normativa perquè permeti una barreja d'usos residencials i productius que incorpori el principi de compartir espais.

A nivell de carrer, fer la Via Laietana més habitable passa per canviar radicalment la difícil convivència de vehicles i vianants, amb trànsit ràpid i voreres estretes. L'estudi "Rehabitar" plantejamesures poc costoses com crear grans "àrees zebra" a les interseccions per fer del carrer un espai compartit. També es proposa regular el trànsit per horaris per fer més flexible l'ús de l'espai públic.


Així podria quedar l'espai sota l'autopista a Badalona i Sant Adrià del Besòs.

Veure el vídeo de la notícia aquí.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada